Start Blog Blog Dlaczego hamulce piszczą?

Dlaczego hamulce piszczą?

25. 03. 2024
|
kategoria Blog
Prawdopodobnie każdy zna ten dźwięk - charakterystyczne piszczenie podczas hamowania. Powszechny problem nie tylko w starszych samochodach, ale także w nowszych.

Skąd pochodzi i jak sobie z tym poradzić?

System hamulcowy jest jednym z najważniejszych elementów pojazdu wpływających na bezpieczeństwo jazdy. Musi przekształcać energię kinetyczną poruszającego się pojazdu w energię cieplną. Jednym z powszechnych problemów związanych z użytkowaniem systemu hamulcowego jest charakterystyczne piszczenie.

Skąd pochodzi dźwięk? Dlaczego hamulce piszczą?

Krótko mówiąc, hamulce piszczą, ponieważ klocki hamulcowe drgają. Tak, to piszczenie, które słyszymy, to po prostu drganie klocków hamulcowych, które wydają dźwięk o określonej częstotliwości. Piszczenie to po prostu drganie bloku, który na początkowym etapie kontaktu z tarczą hamulcową (w całym zakresie pracy) nie jest odpowiednio dociskany lub jego funkcja jest zaburzona.

Co powoduje drganie klocków hamulcowych?

Należy zauważyć, że drgania (piszczenie) hamulców nie zawsze oznaczają, że coś jest nie tak. Często takie piszczenie jest charakterystyczną cechą danego modelu lub wynika z niefortunnego wyboru klocków hamulcowych. Niektóre modele przystosowane do użytku sportowego zawsze piszczą podczas hamowania. W takim przypadku specjalne pasty mogą być ratunkiem, które są nakładane na blok, aby zapobiec piszczeniu. W większości przypadków, gdy piszczenie pojawi się nagle i nie znika przez długi czas, może to oznaczać jakiś problem.

Przyczyny piszczenia hamulców

Najczęstszym problemem piszczenia podczas hamowania, a więc drgań bloków, jest zacisk hamulca. Jego niewłaściwe działanie może skutkować niewłaściwym dopasowaniem tłoka z klockiem do tarczy i w rezultacie może wystąpić piszczenie. Czasami może to być tylko kwestia zanieczyszczeń (wiórki, błoto), które gromadzą się w zacisku i utrudniają pracę tłoków. Oczyszczenie systemu hamulcowego może rozwiązać problem. Należy pamiętać, że zacisk hamulca wymaga również regularnych kontroli. Niedbalstwo może prowadzić do niedociśnięcia zacisku, braku smarowania prowadnic czy nawet - w skrajnych przypadkach - do zablokowania zacisku, co objawia się nie tylko gorszą skutecznością hamowania, ale także piszczeniem podczas hamowania. Tarcze hamulcowe również często są odpowiedzialne za niepożądane dźwięki podczas hamowania. Są one wymieniane rzadziej niż klocki, i często zdarza się, że na częściowo zużytej tarczy pracują nowe klocki hamulcowe.

Podczas montażu ważne jest zawsze dokładne i staranne wyczyszczenie całego systemu hamulcowego z różnych zanieczyszczeń. Do czyszczenia polecamy specjalistyczny czyszczący preparat do hamulców, na przykład od marki Profipower, który można znaleźć na: https://www.mroauto.pl/pl/wyszukiwanie/1/9/brake05/czyzciwo-hamulcowe-sprzegla/10135382.

Jaką markę tarcz wybrać, aby nie piszczały?

Stare zasady mówią, że najlepiej jest zastosować takie same tarcze i klocki hamulcowe, czyli na przykład klocki od Brembo i tarcze także od firmy Brembo. Jeśli chodzi o marki, MROAUTO poleca marki takie jak Brembo, Ate, Trw, ale jeśli chodzi o cenę, doskonałym wyborem są marki KAMOKA i A.B.S.

Pamiętajmy, że obecnie nie ma sensu wymieniać tylko klocków i tarcz "pozostawiając stare", ponieważ wydaje się nam, że są w porządku, to błąd.

System hamulcowy ma wpływ na nasze bezpieczeństwo! W tym przypadku nie powinniśmy oszczędzać, kupujemy kompletny zestaw hamulców (tarcza, klocek).

Na koniec konieczne jest wymienienie płynu hamulcowego. Jako najlepszą opcję polecamy:https://www.mroauto.pl/pl/wyszukiwanie/1/9/l04210/plyn-hamulcowy/439243.